آیا میدانید فرایند ریمپ چگونه انجام میشود در این مقاله شما را بیشتر آشنا خواهیم کرد و خواهیم گفت که ریمپ با چه روشی و با چه دستگاهی انجام میشود. ریمپ با دیاگ زدن کاملا فرق دارد و باید حتما متخصص این کار را انجام دهد که با تجربه بوده و علم کافی نسبت به این فرایند را داشته باشد. خودرو خود را با دکتر ریمپ بیمه کنید.
روش ریمپ
ریمپ در گذشته عمدتا بر روی وسایل نقلیه توربو که واحد مدرن کنترل الکترونیکی موتور ایسیو داشتند انجام می شد اما امروزه این کار از طریق وصل کردن ابزارهای تخصصی به پورت دیاگ خودرو که آن را تحت عنوان پورتOBD نیز می شناسیم با سهولت امکان پذیر است. (On- board Diagnositics)در واقع در تمام خودروهایی که دارای سیستم الکترونیکی کنترل موتور یا ایسیو هستند امکان ریمپ وجود دارد، اما با پدیدار شدن پورت OBD، صنعت ریمپ یا ریمپینگ خودرو به طرز چشم گیری دچار تحول و پیشرفت شد. در واقع از پورت OBD به عنوان رنسانسی در حوزه ریمپ ایسیو خودرو یاد میشود
با وصل کردن دستگاه های خاص به طور مثال دستگاه های پروگرامر (Programmer) به پورت OBD کار امکان خواندن نرم افزار اصلی کارخانه، ویرایش و اعمال تغییرات مورد نظر بر روی اطلاعات ایسیو که در بخش هایی تحت عنوان جداول (Maps) ذخیره شده اند وجود دارد. ابزارهای مختلفی برای خواندن نوع خاصی از فایل ها یا Firmware کارخانه موجود در ایسیو وجود دارد
پارامترهای فایل ها یا اطلاعات پیشفرض کارخانه مانند تزریق سوخت، فشار بوست، فشار ریل سوخت، فشار پمپ سوخت و زمانبندی احتراق براساس محدودیت های ایمنی که توسط یک متخصص ریمپ تعیین می شود، مجددا تنظیم و کالیبره می شوند، بنابراین پتانسیل و کارایی (Performance) نهفته در موتور که اکنون آزاد شده بر قابلیت اطمینان، سطح ایمنی خودرو، مصرف سوخت و انتشارات تاثیر منفی نخواهد داشت. جداول ایسیو خودرو ممکن است برای استفاده در شهر، استفاده در پیست مسابقه یا هر منظوری بنا بر درخواست مصرف کننده بهینه شوند. پس از انجام تنظیمات (Adjustments) فایل ویرایش شده با همان ابزار مورد استفاده برای خواندن اولیه به ECU بازگردانده می شود
نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که ما در فرآیند ریمپ خودرو در ابتدا باید اطلاعات موجود در ایسیو را بخوانیم (Read) و سپس بعد از اعمال تغییرات و چکسام گیری (Checksum) آن ها را در ECU اعمال کنیم. (Write) در برخی خودروها امکان خواندن و نوشتن اطلاعات تنها با یک دستگاه وجود ندارد به طور مثال میتوان اطلاعات را از طریق یک دستگاه خاص از ECU خواند اما بعد از اعمال تغییرات روی فایل خوانده شده برای نوشتن و اعمال آن ها روی ایسیو به یک دستگاه دیگر نیاز داریم. برخی از دستگاه ها و تجهیزات عمل خواندن و نوشتن (read & write) را می توانند همزمان انجام دهند اما برخی دیگر فقط عمل خواندن و برخی فقط عمل نوشتن. پس از آن موتور خودرو برای چک عملکرد، سطح دود (Smoke levels) ، و هر گونه مشکلات احتمالی تست می شود. صحت و موفقیت ریمپ صحیح (Fine-tuning) با توجه به بازخورد گرفته شده مشخص می شود
- ۹۹/۰۹/۱۶