در این مقاله از ریمپ پراید و مشخصات فنی خودرو پراید خواهیم گفت. این خودرو تولید شده کمپانی سایپا میباشد که پراید 111 و پراید 131 2 تیپ پر طرفدار این خودرو می باشد. این خودرو هم مانند خودرو های ایرانی از مشکلات زیادی بر خوردار است که در ادامه این مقاله از ریمپ و مزایای این فرایند خواهیم گفت با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.
پراید به پیشرانه 4 سیلندر خطی 8 سوپاپ با حجم 1323 سیسی مجهز شدهاست که توان تولید حداکثر 71 اسب بخار قدرت در 5250 دور در دقیقه و حداکثر 108 نیوتنمتر گشتاور در 2750 دور در دقیقه را دارد. پراید نیروی تولید شده توسط پیشرانه را بهوسیله یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند. شتاب صفر تا 100 این خودرو در حدود 14 ثانیه و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر بر ساعت گزارش شدهاست. البته سعی کنید به هیچوجه این سرعتها را با خودروی پراید تست نکنید.
دردسرها و مشکلات موتور پراید، چه انژکتوری و چه کاربراتوری، همیشه حرف همه خریداران این خودرو بودهاست. بهگونهای که بعد از مدتی استهلاک موتور بالا رفته و ممکن است از خرید این خودرو پشیمان شوید. مشکلات فراوان موتور پراید مانند خاموش کردن زیاد و ناگهانی، ریپ زدن موتور، خفه کردن و استارت نزدن و… حتی در برخی از مواقع بعد از تحویل گرفتن از نمایندگی نیز رخ میدهد. در این مواقع شما باید با پرداخت مبلغی به نمایندگی به تعمیر آن اقدام کنید. درصورتیکه شرکت خودروساز باید تا چند سال خدمات پس از فروش را رایگان در اختیار خریداران قرار دهد.
آمار تصادفات جادهای نشان از ناامنی و تجربه رانندگی بسیار بد این خودرو دارد. وزن سبک خودرو و کیفیت پایین قطعات پراید مطمئنا بر رانندگی شما تاثیر خواهد داشت. بهدلیل کم حجم بودن و کم توان بودن پیشرانه و همچنین ضعیف بودن گیربکس پراید میتوان اینگونه نتیجه گرفت که این خودرو یک سدان قدیمی، از دور خارج شده و ناامن است که متاسفانه هنوز در دور رقابت با قیمتی غیرقابلقبول در بازار ایران خریدوفروش میشود.
دقت داشته باشید که این خودرو بسیار سبک با پیشرانه نسبتاً ضعیف و همچنین سیستم تعلیق نامناسب است که فقط میتوان برای سفرهای شهری آن هم با سرعتهای پایین و با احتیاط بسیار زیاد بر روی آن حساب کرد و درصورتیکه قصد سفرهای برون شهری دارید باید بدانید که ریسک سفر شما بهدلیل مسائلی که در پراید وجود دارد بسیار بالا خواهد بود. چنانچه تصمیم گرفتهاید سفر برونشهری را با پراید انجام دهید بهتر است با سرعتهای پایین و حتی کمتر از 100 کیلومتر بر ساعت در جادهها سفر کنید. برای سفری ایمن، مسیرهای خود را طوری انتخاب کنید که از جادههای چند لاین با عبور خودروهای سنگین دور باشید و بدون مشکل و خطرات سفر خود را به پایان برسانید.
ریمپ بر روی موتور استاندارد: در این مرحله بر روی جداول سوخت ،جرقه ، اکسیژن و دریچه گاز به نحوی تغییرات اعمال میگردد که بدون افزایش زیاد مصرف سوخت حداکثر توان موتور و گشتاور تا ۱۰ % حاصل گردد. نکته قابل توجه این است که تمامی تغییرات با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و کیفیت سوخت بنزین ایران کاستومایز می شود تا بدون ایجاد مشکل در موتور و کاهش عمر موتور ارائه گردد. نکته قابل توجه این است که خودروهای استاندارد که فاقد هدرز، کیت مکش و… اگر بدون در نظر گرفتن کیفیت سوخت اقدام به افزایش زیاد اوانس جرقه برای حصول حداکثر قدرت گردد منجربه ناک (احتراق پیش رس) و افزایش دمای احتراق میگردد. در حالت ناک نرخ انتقال حرارت نزدیک به ۱٫۷ برابر میگردد و گاها باعث ذوب شدن پیستون می شود و همین افزایش دما تخریب کتالیزور را نیز در بر می گیرد.تیم تخصصی تیونینگ دکتر ریمپ از اعضای انجمن ملی موتورایران ( مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو ) بوده و به تمامی بنچ مارک های حاصل از آزمایشات موتور دسترسی داشته و تغییرات را با علم کامل به این موتورها انجام می دهند.
A – در این استیج تاخیر دریچه گاز به طور کامل مرتفع شده و حداکثر توان و گشتاور ممکن به طور واقعی بدست می اید.
B – همچنین امکان حذف سنسور اکسیژن دوم یا غیر فعال کردن و همچنین اصلاح پارامتر ها به طور کامل انجام میگردد.
C – افزایش کاتاف نیز تا محدوده ۷۰۰۰ دور نیز که محدوده ایمنی است انجام میگردد. به درخواست مشتری کاتاف تا دور بالاتر امکان پذیر می باشد اما نکته قابل توجه این است که افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی هیچ تاثیری در توان خروجی موتور ندارد.
- ۹۹/۱۰/۰۷